- Bible: Bůh stvořil člověka jako bytost dokonalou a zvíře jako bytost nedokonalou. Zvířata jsou člověku podřízena a mají jím být ovládána
- proti tomuto názoru existuje "druhý proud" - Aristotelés: všechna boží stvoření jsou bratry. Dále představován zejména Pavlem z Tarsu.
- teologické debaty: kam přijdou zvířata po smrti? je pro ně místo v nebi? týká se zvířat zákaz práce v neděli? apod.
- zvířata v křesťanském středověku obecně nejsou příliš oceňována - souvisí se snahou církve potlačit přetrvávající pohanské kulty, které uctívají zvířata, a nahradit je uctíváním Krista
- středověk neměl příliš zájmu o encyklopedické poznání zvířat - jediné středověké texty zabývající se odborným poznáním zvířat jsou překlady Aristotelových spisů (Historia animalium, De partibus animalium a další). V původních středověkých naučných textech se zvířata vyskytují pouze jako součást přírody (natura rerum).
- mezi praktickými spisy byly obzvláště četné lovecké příručky. Dále příručky o kování koní, jízdě na koni, zemědělském a kulinářském využití zvířat apod. Zároveň moralistická literatura odsuzující lov - jejími autory jsou duchovní, lov je podle nich nekontrolovatelná vášeň a marnivost.
- základní literaturou pro poznání středověkého vnímání zvířat jsou bestiáře
- jde o spisy primárně náboženského, teologického charakteru, ne o naučnou (přírodopisnou) literaturu. Účelem je výklad alegorického a symbolického významu jednotlivých druhů zvířat, jejich vlastností a jejich vztahu s Kristem a s Bohem (připodobnění k různým fázím života Krista apod.). Jsou určeny zejména univerzitním učencům-teologům. Většina bestiářů vychází z řeckého spisu Physiologus (2. či 3. stol. n. l.). Na stejné rovině se vyskytují zvířata skutečná, mytická i fantazijní.
- zlatou érou bestiářů je 12. a 13. století
Středověká znalost zvířat zahrnovala i zvířata zcela fantazijní - zde cerastes, tvor s hadím tělem a hlavou berana. Bestiář pocházející z Flander (kolem roku 1350). |
- středověk dělí zvířata do pěti kategorií: 1) čtyřnožci, 2) ptáci a zvířata žijící ve vzduchu, 3) ryby a zvířata žijící ve vodě, 4) plazi, 5) škůdci a jiná havěť. Moderní přírodovědné kategorie (např. savci, hmyz) středověk nezná - proto jsou např. velryby a delfíni považováni za ryby, mezi "havěť" jsou zařazováni potkani stejně jako pavouci, netopýři jsou řazeni mezi ptáky a tak dále.
- zvířata místní vs. zvířata exotická:
- například lev není pro středověkou Evropu skutečně exotickým zvířetem - je častým obyvatelem panovnických zvěřinců, objevuje se běžně jako heraldický symbol, námět v architektuře a sochařství
- podobně je na tom slon
- skutečně exotickými zvířaty jsou pro středověkou Evropu např. žirafa, nosorožec, hroch...
- zvířata skutečná vs. zvířata imaginární:
- středověký člověk tuto distinkci nevnímá. Zvířata jako jednorožec, drak, gryf či mantichora se v bestiářích vyskytují po boku skutečných zvířat a jsou považována za skutečně existující
- nejděsivějším ze všech zvířat je drak - "král hadů". Drak byl považován za okřídleného hada, je ztotožňován s hadem, který svedl Evu v ráji. Drak evropského středověku je vždy symbolem zla, na rozdíl od orientálních draků např. v Číně, kteří bývají symbolem štěstí. Výhra svatého Jiřího (ale i jiných světců) nad drakem symbolizuje vítězství křesťanství nad zlem a pohanstvím.
- i středověký člověk však o existenci některých bájných zvířat pochyboval - takovým příkladem jsou sirény, mořské příšery či fénixové
- v průběhu dějin se mění genderové vnímání jednotlivých druhů zvířat. Stejně tak v různých jazycích se rod jako jazyková kategorie názvů zvířat liší: například francouzské le chat (muž.) vs. české kočka (žen.), francouzské la licorne (žen.) vs. české jednorožec (muž.), francouzské la grue (žen.) vs. české jeřáb (muž.) a tak dále.
- menažerie (zvěřince)
- jde o předchůdce dnešních zoologických zahrad a cirkusů. První zvěřince jsou známy již ze 4. tisíciletí př. n. l. Jsou majetkem panovníka, symbolem jeho moci a bohatství, přehlídkou živých atributů panovníkovy moci. Zvířata jsou získávána převážně jako dary od jiných panovníků, jsou směňována při uzavření spojenectví apod. - např. Karel Veliký obdržel v roce 801 jako dar od bagdádského chalífy slona známého pod jménem Abúl Abbás. Zvěřince se postupně otevírají veřejnosti, teprve mnohem později se stávají místem k učenému poznání zvířat - při vzniku zvěřinců je tato funkce dlouho zcela nepodstatná.
Stvoření zvířat Bohem. Freska v kostele Vittskövle, Švédsko (1480). |
[vybraná zvířata ve středověku (symbolika, postavení):]
- kočka
- ke kočkám chována velká nedůvěra, jsou neoblíbeny a vnímány negativně
- spolčují se s ďáblem, žijí v noci - podezřelá stvoření, atributem čarodějnictví
- na druhou stranu často chované v klášterech a domácnostech za účelem lovení myší
- zlom ve 14. století, částečně díky morové epidemii - kočky loví krysy, jejichž blechy přenáší mor
- postupně se stává jedním z nejoblíbenějších chovaných zvířat
- pes
- z počátku vnímán s nedůvěrou podobně jako kočka
- obecně negativní konotace, nečisté zvíře, spojován se sexualitou
- někdy dokonce symbolem zrady (dnes symbolem věrnosti)
- na druhou stranu jsou vybraná lovecká plemena ceněným majetkem aristokracie
- jeho hodnota stoupá v 16.–17. století, stává se oblíbeným zvířetem u dvora, zejména oblíben šlechtičnami, postupně se dostává až na samý vrchol obliby (nejlepší přítel člověka)
- nedůvěra dodnes přetrvává zejména v arabských a středomořských oblastech
- medvěd
- pravěkými lidmi velmi uctíván, hovoří se o kultu medvěda či snad i o náboženském uctívání medvěda (medvěd jako první bůh). Stejně tak velmi uctíván pohanskými kmeny dlouho do raného středověku
- ze všech zvířat nejvíce připomíná člověka - dokáže chodit po dvou nohách, bere předměty do rukou, "tancuje", dokonce pokládán za mytického předka lidí
- je považován za nejsilnější a nejmocnější ze všech zvířat a proto za prvního krále zvířat
- je atributem evropských králů, lov na medvěda je výsadním právem a povinností králů, je nejvzácnějším darem, který může panovník věnovat jinému panovníkovi
- katolická církev jej však začala očerňovat ve snaze potřít pohanské kulty uctívající zvířata a zejména medvěda (kult medvěda udržuje lidi v pohanství, brání christianizaci, medvěd je "nepřítelem Krista")
- → ve 12. století z pozice nejvíce ceněného zvířete klesá do pozice zvířete nenáviděného a odsuzovaného, ztotožňovaného s ďáblem (ďábel často zobrazován v podobě medvěda), místo síly a obratnosti spojován s vlastnostmi jako hloupost, lenost, neobratnost, obžerství (částečně přetrvalo dodnes), na pozici krále zvířat je nahrazen lvem
- symbolem úplného ponížení a zesměšnění medvěda je jeho vystavování na trzích v řetězech a kovových náhubcích, zkrocení a zlomení medvědi jsou medvědářem pomocí násilí nuceni předvádět nejrůznější kousky pro pobavení publika
- M. Pastoureau: medvěd je "padlý král"
- medvědi ve velké části Evropy zcela vyhubeni
- havran
- v antickém starověku obdivován pro svou inteligenci, je symbolem štěstí, pro Kelty je symbolem moudrosti
- s příchodem křesťanství však jeho obliba upadá
- zdržuje se u hřbitovů, živí se mršinami, skřehotavý hlas, černé peří - z antického symbolu štěstí se mění v symbol neštěstí, smrti
- přisuzovány vlastnosti jako chamtivost, nenasytnost, zlodějství (požírá úrodu na polích), pokrytectví, nafoukanost
- prase
- v antice i u pohanských kmenů uctíváno, všemi třemi hlavními náboženstvími však vnímáno jako nečisté
- velmi ambivalentní vnímání - na jedné straně nízkost a špinavost, na druhé straně symbol prosperity (zlaté prasátko; něm. výraz Schwein haben - "mít štěstí")
- již antická medicína doložila, že je anatomicky velmi podobné člověku (vnitřní orgány, světlá pokožka, selata jsou ze všech mláďat nejpodobnější lidským novorozeňatům apod.). Přesto – či právě proto – je prase opovrhováno (M. Pastoureau: prase je člověkův "neoblíbený bratranec")
- přisuzovány vlastnosti jako nenažranost, lenost, špinavost, dodnes považováno za nízké zvíře, opovrhováno i přes svou vysokou inteligenci
- většinu času prohrabává zemi, tedy má skloněnou hlavu → obviňováno, že neuznává Boha, protože se nedívá k nebi
- prasnice rodí mnoho mláďat, často více než kolik má prsních žláz → obviňována jako špatná matka, zároveň uctívána jako symbol plodnosti
- po mnoho století bylo prase často jediné zvíře v domácnosti - mnohdy člověkův nejblížší společník
- v okamžiku, kdy se oblíbencem člověka stává pes, přebírá prase od psa negativní konotace spojené se sexualitou (viz výraz prasárničky, fr. cochonnerie)
- lev
- lev je první zvíře, které vstoupí na biblickou Noemovu archu. Stává se zvířetem se silným křesťanským významem - je atributem evangelisty Marka, někdy ztotožňován i se samotným Kristem či církví (někdy však naopak spojován s ďáblem).
- zároveň však zůstává v paměti i lev-lidožrout, související se skutečností, že křesťané byli v době římského císařství předhazováni lvům
- ve 12. století přebírá po medvědovi roli krále zvířat, přebírá i (původně medvědovu) asociaci s královským majestátem a odvahou (viz přezdívka anglického krále Richarda - Richard Lví Srdce). Jeho hříva symbolizuje královskou korunu.
- lvům (nepravdivě) přisuzována schopnost spát s otevřenýma očima, díky čemuž se stali symbolem bdícího ochránce - odtud časté sochy lvů u vchodu do kláštera, paláce či jiné budovy
- další zvířata:
- liška: její vnímání osciluje mezi uznáním a odsudkem. Inteligentní a hravá, ale také prohnaná, vypočítavá, lstivá a úskočná zlodějka a zrádkyně. Francouzské podst. jméno malin - "ďábel", ale také "liška". Obecně negativní vnímání ryšavé barvy. O rozšířeném středověkém literárním motivu Lišáka vice zde.
- jeřáb: jednoznačně pozitivní význam. Majestátnost, symbolem rovnosti a spravedlnosti. Již ve středověku byly sledovány jeho migrační trasy pomocí kroužkování.
- opice: ve středověku vnímána jako krajně odpudivé zvíře, nejošklivější a nejodpornější ze všech tvorů. Spojována s ďáblem, s vlastnostmi jako pokrytectví, faleš, podlost. Isidor ze Sevilly varuje těhotné ženy před pohledem na opici nebo na její obraz - pokud tak udělá, bude její dítě ošklivé stejně jako opice.
- veverka: dnes oblíbené zvíře, vnímána pozitivně, jako veselé a hravé zvíře. Ve středověku však vnímána negativně: líná a chlípná (tráví čas dováděním po stromech), lakotná (ukládá si víc jídla, než zužitkuje), hloupá (zapomíná, kam si potravu schovala). Stejně jako u lišky je negativně vnímána její zrzavá srst.
- král zvířat: velkou úlohu zvířat ve středověké symbolice dokládá i prestižní pozice krále zvířat. Jak již padlo výše, za prvního krále zvířat byl považován medvěd. Po devalvaci medvěda byl katolickou církví na tuto pozici dosazen lev, avšak nebyl jediným a univerzálním "králem". V mimoevropských oblastech mu konkurovali slon a tygr či dokonce nosorožec, orel a jaguár. Pouze lev však svoji vládu rozšířil mimo svá přirozená bydliště v Asii a v Africe také do Evropy.
Odysseus a bohyně Kirké s lidmi přeměněnými ve zvířata. Dřevoryt z německého překladu Boccacciova De mulieribus claris (kolem roku 1474). |
Literatura k problematice zvířat ve středověku:
(výběr se zaměřením na knihy dostupné v českých knihovnách)
₰ Michel Pastoureau: Medvěd. Dějiny padlého krále (vyšlo česky / recenze č. 1 / recenze č. 2 / recenze č. 3)
₰ Další knihy M. Pastoureau (pouze ve francouzštině): Prase. Dějiny neoblíbeného bratrance, Středověké bestiáře, Slavná zvířata, Král zabitý prasetem
₰ Daniela Dvořáková: Kôň a človek v stredoveku. K spolužitiu človeka a koňa v uhorskom kráľovstve (vyšlo slovensky / recenze)
₰ Daniela Dvořáková a kol.: Človek a svet zvierat v stredoveku (obsah / úvod a ukázka / vybrané studie)
₰ A Cultural History of Animals in the Medieval Age (ze šestidílné série pokrývající všechna období dějin / o sérii)
₰ Aleksander Pluskowski: Wolves and the Wilderness in the Middle Ages
₰ John Aberth: An Environmental History of the Middle Ages (Part III: Beasts) (online na Google Books)
₰ Frank Meier (pouze v němčině): Mensch und Tier im Mittelalter
₰ Éric Baratay (pouze ve francouzštině): Des bêtes et des dieux
₰ Robert Delort (pouze ve francouzštině): Les animaux ont une histoire (o knize)
Přednášky Česko-francouzského historického semináře na FF UK:
❖ Michel Pastoureau: Historik tváří v tvář zvířeti (L'historien face à l'animal), 13. dubna 2012
❖ Baudouin Van den Abeele: Prameny kulturní historie zvířat ve středověku (Les sources de l'histoire culturelle des animaux au Moyen Âge), Jeřáb popelavý ve středověku - od skutečnosti k fikci (La grue cendrée au Moyen Âge - de la realité à la fiction), 27. října 2016
Odkazy:
★ Zvířata na lavici obžalovaných (článek na tomto blogu o soudních procesech se zvířaty)
★ Tematické číslo časopisu Dějiny a současnost. Lidé a jejich zvířata
★ Tematické číslo Historické štúdie 48/2014. Človek a svet zvierat v stredoveku
★ Rozhovor s M. Pastoureau pro časopis Dějiny a současnost
★ Naši chlupatí bližní - diskuzní pořad Historie.cs
★ "Le cochon est toujours coupable." Rozhovor s M. Pastoureau (ve francouzštině)
★ Rozhovor s Robertem Delort (ve francouzštině)
★ Les animaux ont aussi leur histoire. Série podcastů s M. Pastoureau (ve francouzštině)
★ Ours dans la culture (Kulturní obraz medvěda - článek na francouzské Wikipedii)
★ Cultural depictions of elephants (článek na anglické Wikipedii)
★ expositions.bnf.fr/bestiaire (poněkud starší, ale užitečná online výstava ilustrací z bestiářů)
★ Paws, Pee and Mice. Cats among Medieval Manuscripts
Pozn.: Z výběru literatury a odkazů je zřejmé, že většina prací zabývajících se dějinami zvířat (ve středověku i obecně) je francouzského původu a tudíž ve francouzštině. Případným zájemcům neovládajícím tento jazyk nezbývá než doufat, že se překlady do češtiny nezastaví jen u famózního Pastoureauho Medvěda.
A na úplný závěr jedna velmi nedisciplinovaná středověká kočička :) Viz článek Paws, Pee and Mice. |
---
Tento blog můžete sledovat i na Facebooku: facebook.com/WellBeKind
Díky za tenhle článek. :) Zrovna si dělám rešerši na podobné téma, tak se mi to určitě bude hodit. Za chvíli si půjdu k tomu sednou na výbornou kávu do Zelenkovy cukrárny, kde mají i skvělé sezónní zákusky, tak se do toho pořádně obuju. Věřím, že díky vašemu článku se mi podaří udělat velký krok dopředu a s celým tématem hnu. :) Mějte se krásně! :)
OdpovědětVymazatI Have shared 2022 Best Articles In English
OdpovědětVymazatAll our Articles Are Original Tech 2 Company started in 2022. Our Goal is to write the best article on the internet.
tech2.website
Drawing For Kids, Coloring Pages For Kids:
OdpovědětVymazatCute Turkey Coloring Pages
activatedlink Get All Softwares Crack Links.
OdpovědětVymazatWorld top 1000 universities or schools
OdpovědětVymazatWorld top 1000 universities or schools
California Institute of Technology (Caltech)
University College London (UCL)
ETH Zurich
Stanford University
University of Cambridge
Harvard University
University of Oxford: En Historisk og Akademisk Gigant
Imperial College London
Massachusetts Institute of Technology (MIT)